Ontmoet Zjoske; maatschappelijk werker bij Schakel

Schakel Dinkelland is dé plek waar inwoners van de gemeente Dinkelland terecht kunnen voor alle vragen over welzijn, inkomen, jeugd en zorg. Consulenten en sociaalwerkers van SWTD, Wijkracht en de gemeente Dinkelland staan dagelijks voor je klaar om je op een laagdrempelige manier te helpen, zonder afspraak of verwijzingen.

Eén van die sociaal werkers is Zjoske (29) en zij vertelt graag iets meer over haar werk bij Schakel. Zjoske Leenders werkt sinds begin dit jaar bij Wijkracht in de gemeente Dinkelland en jullie kunnen haar daarom treffen achter de balie van Schakel waar ze met veel plezier en toewijding werkt.

“De afgelopen jaren merk ik een forse toename van mensen met psychische problematiek, die helaas vaak (te) lang moeten wachten op de juiste hulp.”

Is dat voor jou ook een reden geweest om hier te komen werken?
“Jazeker. Je kunt mensen op weg helpen, zodat zij weer kunnen participeren in de samenleving. Soms door heel praktisch te ondersteunen en lijntjes uit te zetten en soms door voornamelijk te luisteren en er voor mensen te zijn. Op deze manier hoeven mensen niet altijd maar te wachten tot ze aan de beurt zijn elders. Dat maakt het zo waardevol.”

Wat doen jullie bij Schakel precies en waarom is dat zo belangrijk?

“Schakel is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Dinkelland, Wijkracht en SWTD. Wij bieden informatie, advies en ondersteuning voor alle inwoners met vragen rondom welzijn, inkomen, jeugd en zorg. Schakel is vrij toegankelijk en wij zijn iedere werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur te vinden op onze locatie in het gemeentehuis. Hier is ook altijd iemand van de afdeling participatie en Wmo aanwezig. Mensen kunnen bij ons naar binnen lopen, bellen of mailen. Schakel is belangrijk omdat het een centraal punt is waar alle vragen van de inwoners binnen komen. Hierdoor kunnen wij beoordelen waar de vraag thuis hoort en dit direct doorzetten naar de juiste afdeling of organisatie, als dat nodig is. Door de samenwerking met verschillende partijen houden we de lijnen kort en weet je elkaar goed te vinden.”

En met welke hulpvragen komen inwoners bij jou?
“Dit is heel uiteenlopend. Jong en oud nemen contact met ons op. Ik had vorige week een mevrouw aan de telefoon die hulp nodig had bij het invullen van formulieren. Ze had moeite met lezen en daarom heb ik gevraagd of iemand van onze thuisadministratie en formulierenservice haar kan helpen. Andere voorbeelden zijn aanvragen voor huishoudelijk ondersteuning, vragen rondom vrijwilligers, advies rondom echtscheiding, maar ik spreek ook mensen met psychische of financiële problemen. Echt van alles..”

Wat zou je de inwoners in Dinkelland willen meegeven?
“Inwoners zouden niet moeten twijfelen of ze wel ‘recht’ hebben op hulp. Ze vragen zich soms af of hun probleem of hulpvraag wel ‘zwaar’ genoeg is om te delen met ons. Soms schamen inwoners zich voor een bepaalde situatie. Dat is echt zonde, want écht iedereen kan bij ons terecht. Een belletje naar ons kan al een grote stap in de juiste richting zijn. Hoe groot, klein of zwaar je vraag ook is.

“We kijken altijd samen met de inwoner naar een passende oplossing of juiste doorverwijzing. Je hoeft niet alles alleen te kunnen. Vaak kunnen we relatief snel lijntjes uitzetten en hulp bieden, zodat problemen zich niet verder opstapelen. Daarnaast zijn sommige praktische vragen super snel opgelost, hoe prettig is dat!”

Previous